بسیاری از گروه‌های غیردولتی حتی در کشورهای غربی خواستار توقف صادرات و فروش سلاح به اسرائیل شده‌اند.

غزه

همشهری آنلاین: از زمان آغاز جنگ غزه تا کنون، جامعه مدنی جهانی و افکارعمومی در کشورهای مختلف واکنش‌های بسیاری به ادامه این جنگ نابرابر داشته‌اند و بسیاری از گروه‌های غیردولتی حتی در کشورهای غربی خواستار توقف صادرات و فروش سلاح به اسرائیل شده‌اند. به تازگی نیز در کانادا و انگلیس درخواست‌هایی برای توقف صادرات و فروش سلاح از مبدا این کشورها به مقصد اسرائیل مطرح شده است. در این گزارش نگاهی خواهیم انداخت به کشورهایی که در آن درخواست‌هایی برای توقف صادرات و فروش سلاح به اسرائیل مطرح شده است:

آمریکا: درخواست‌های گسترده برای توقف صادرات سلاح به اسراییل: نتایج یک نظرسنجی‌ آوریل ۲۰۲۴ یعنی حدود ۵ ماه پیش نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از آمریکایی‌ها از دولت خود می‌خواهند که ارسال سلاح به اسراییل را متوقف کند. این نظرسنجی که از سوی CEPR انجام شده است، نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها از بایدن می‌خواهند که ارسال سلاح به اسراییل را به صورت فوری متوقف و ادامه این روند جلوگیری کند.

کانادا: به دنبال تصویب یک طرح غیرالزام‌آور برای تعلیق فروش تسلیحات به اسرائیل در پارلمان کانادا، ملالی جولی، وزیر خارجه این کشور روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند اعلام کرد که آتاوا فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف می‌کند. وزیر خارجه کانادا در مصاحبه‌ای با روزنامه تورنتو استار در خصوص توقف فروش تسلیحات به اسرائیل گفت: «این یک مسئله واقعی است.» طرح غیرالزام‌آور پارلمان کانادا در روز دوشنبه با ۲۰۴ رای موافق در مقابل ۱۱۷ رای مخالف تصویب شد. این طرح توسط حزب دموکراتیک نوین از احزاب متحد جاستین ترودو به پارلمان ارائه شده بود. این طرح که به دنبال توافق حزب لیبرال و حزب دموکراتیک نوین تصویب شد، همچنین بر لزوم حمایت از «تشکیل کشور فلسطین» تاکید کرده است.

انگلیس: مجوز صادرات سلاح به اسرائیل لغو می‌شود: دولت انگلیس شامگاه دوشنبه همین هفته اعلام کرد که به علت وجود احتمال استفاده از تسلیحات انگلیسی توسط اسرائیل برای نقض قوانین بین‌المللی، صادرات برخی تسلیحات به رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق در می‌آورد. طبق گزارش خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس»، «دیوید لمی»، وزیر امور خارجه انگلیس گفت که «خطر جدی است، احتمالا از تسلیحات انگلیسی برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه» استفاده شده‌اند.

اردن: صادرات سلاح به اسرائیل را ممنوع کنید: وزیر خارجه اردن ضمن حمایت از اقدام انگلیس در تعلیق مجوز ۳۰ نوع سلاح برای رژیم صهیونیستی، از تمام کشورها خواست که صادرات سلاح به این رژیم را ممنوع کنند. «ایمن الصفدی» گفت: انگلیس با تعلیق برخی مجوزهای صادرات سلاح به اسرائیل، کار درستی انجام داد. وی تاکید کرد: از تمام کشورها می خواهیم که ممنوعیت فراگیر علیه صادرات سلاح به اسرائیل را وضع کنند. الصفدی افزود: اگر تعلیق مجوز صادرات سلاح به اسرائیل در کار نباشد، بنیامین نتانیاهو تجاوزهایش به غزه و کرانه باختری را متوقف نخواهد کرد.

ایتالیا: اعلام رسمی توقف صادرات سلاح به اسرائیل: دولت ایتالیا اواخر سال گذشته اعلام کرد که ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرده است، اگرچه برخی از صادرات تسلیحات همچنان ادامه دارد. دولت ایتالیا اعلام کرد به این شرط که از سلاح علیه غیرنظامیان استفاده نشود، با درخواست های فعلی موافقت خواهد کرد. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، ایتالیا بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، سومین صادرکننده بزرگ تسلیحات به اسرائیل بود که ۰.۹ درصد از واردات اسرائیل را در آن دوره به خود اختصاص داد.

اسپانیا: عدم فروش تسلیحات به اسرائیل: وزارت خارجه اسپانیا در ماه فوریه اعلام کرد که این کشور از هفت اکتبر هیچ گونه فروش تسلیحاتی به اسرائیل را تایید نکرده است. با این حال، روزنامه‌های محلی گزارش دادند که صادرات تسلیحاتی که قبل از جنگ تصویب شده بود، پس از شروع جنگ به اسرائیل ارسال شده است.

هلند: ممنوعیت صادرات قطعات جت‌های جنگنده F-۳۵ : در هلند، دادگاهی به دولت هلند دستور داد تا صادرات قطعات جت‌های جنگنده F-۳۵ به اسرائیل را به دلیل خطرات آشکار نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه، در پاسخ به شکایت آکسفام نویب و دو نفر دیگر متوقف کند.

بلژیک: تعلیق صادرات باروت به اسرائیل: منطقه والونیا بلژیک در فوریه گذشته دو مجوز صادرات باروت به اسرائیل را به دنبال صدور حکمی از سوی دادگاه بین‌المللی دادگستری در ماه قبل که به اسرائیل دستور داد تا تلاش‌های بیشتری برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان انجام دهد، به تعلیق درآورد.

عربستان: درخواست بن سلمان برای توقف صادرات سلاح به اسرائیل: چند ماه پیش در اوج جنگ غزه، ولی‌عهد عربستان سعودی با بیان اینکه مخالف کوچاندن اجباری مردم فلسطین است، گفت که باید جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بی‌گناه در غزه متوقف شده و به این فاجعه انسانی پایان داده شود. به گزارش الجزیره، بن سلمان با بیان اینکه عربستان مخالف کوچاندن اجباری مردم فلسطین است، گفت: از همه کشورها می‌خواهیم صادرات سلاح به اسرائیل را متوقف کنند.

درخواست توقف صادرات سلاح به اسرائیل در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عربی و اسلامی: در اواخر پائیز سال گذشته در جریان نشست سران کشورهای اسلامی و عربی پیرامون نوار غزه در ریاض، دولت‌های شرکت کننده در این نشست از همه کشورها خواستند تا صادرات سلاح و گلوله به اسرائیل را متوقف کنند. بیانیه پایانی نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض اعلام کرد که توصیف این جنگ انتقامی به عنوان دفاع از خود یا توجیه آن تحت هر بهانه ای را رد می کنیم.

کد خبر 879085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha